GENERACJE A MOTYWOWANIE

Współcześnie współpracują ze sobą trzy generacje pracowników, z których każda ma inny system wartości i inną wrażliwość na instrumenty motywowania. Wspomniane trzy generacje to:
• osoby powyżej 60 roku życia (tzw. generacja BB, czyli Baby Boomers),
• osoby w wieku 38-59 lat (tzw. pokolenie X),
• osoby w wieku 19-37 lat (pokolenie Y).
Podane granice wiekowe należy traktować, jako orientacyjne. Natomiast najbardziej istotne różnice mogą występować miedzy pokoleniem BB a pokoleniem Y. Grupa BB to osoby, które ukończyły studia i pracowały jeszcze w dawnym, komunistycznym systemie. Dla nich ważne są instrumenty finansowe. Mają one mniejsze zrozumienie dla potrzeb pokolenia Y, które jest w większym stopniu zainteresowane narzędziami pozafinansowymi. Można wskazać na oczekiwania związane z transparentnością, ocenami w ramach modelu 360 stopni (wszyscy oceniają siebie nawzajem), pracą na rzecz gabinetu o ustalonej marce, rozmowami wprost z przełożonymi. Młodsi pracownicy są zainteresowani dodatkowymi ubezpieczeniami zdrowotnymi, dopłatami do programów emerytalnych, dofinansowaniem do studiów podyplomowych, szkoleniami itp. Właściciele, którzy należą do pokolenia BB i X, powinni uważniej wsłuchiwać się w potrzeby pracowników z pokolenia Y, aby skutecznie ich motywować do wydajnej pracy. Ta grupa osób jest zainteresowana harmonią własnego życia, czyli łączeniem pracy zawodowej z rozwojem osobistym, życiem rodzinnym, towarzyskim, a także społecznym. Młodsi pracownicy oczekują ponadto konsekwencji w działaniach przełożonych, szczerości, krótkich komunikatów, informacji zwrotnych, a także odpowiedniego wspierania ich zainteresowań sportowych. Potrzebują także stałej stymulacji, wysoko sobie cenią dobrą atmosferę w pracy.

prof. dr hab. Henryk Mruk Katedra Zarządzania Międzynarodowego, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu


Początek formularza
Dół formularza

Komentarze

Popularne posty