GENERACJE A MOTYWOWANIE
Współcześnie współpracują ze sobą trzy generacje
pracowników, z których każda ma inny system wartości i inną wrażliwość na
instrumenty motywowania. Wspomniane trzy generacje to:
• osoby powyżej 60 roku życia (tzw. generacja BB,
czyli Baby Boomers),
• osoby w wieku 38-59 lat (tzw. pokolenie X),
• osoby w wieku 19-37 lat (pokolenie Y).
Podane granice wiekowe należy traktować, jako
orientacyjne. Natomiast najbardziej istotne różnice mogą występować miedzy
pokoleniem BB a pokoleniem Y. Grupa BB to osoby, które ukończyły studia i
pracowały jeszcze w dawnym, komunistycznym systemie. Dla nich ważne są
instrumenty finansowe. Mają one mniejsze zrozumienie dla potrzeb pokolenia Y,
które jest w większym stopniu zainteresowane narzędziami pozafinansowymi. Można
wskazać na oczekiwania związane z transparentnością, ocenami w ramach modelu
360 stopni (wszyscy oceniają siebie nawzajem), pracą na rzecz gabinetu o
ustalonej marce, rozmowami wprost z przełożonymi. Młodsi pracownicy są
zainteresowani dodatkowymi ubezpieczeniami zdrowotnymi, dopłatami do programów
emerytalnych, dofinansowaniem do studiów podyplomowych, szkoleniami itp.
Właściciele, którzy należą do pokolenia BB i X, powinni uważniej wsłuchiwać się
w potrzeby pracowników z pokolenia Y, aby skutecznie ich motywować do wydajnej
pracy. Ta grupa osób jest zainteresowana harmonią własnego życia, czyli
łączeniem pracy zawodowej z rozwojem osobistym, życiem rodzinnym, towarzyskim,
a także społecznym. Młodsi pracownicy oczekują ponadto konsekwencji w
działaniach przełożonych, szczerości, krótkich komunikatów, informacji
zwrotnych, a także odpowiedniego wspierania ich zainteresowań sportowych.
Potrzebują także stałej stymulacji, wysoko sobie cenią dobrą atmosferę w pracy.
prof. dr hab. Henryk
Mruk Katedra Zarządzania Międzynarodowego, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Komentarze
Prześlij komentarz