Unoszenie języka –
rodzic powinien najpierw pokazać prawidłowe ułożenie języka w czasie połykania
na swoim przykładzie (na podniebieniu za górnymi zębami ) oraz dotykając palcem
podniebienia dziecka. Ćwiczeniem pomocniczym może być wymowa głoski “l” samej
lub w sylabach (la ,lo ,lu, le, ).Dla wzmocnienia mięśni pionizujących język,
dziecko wykonuje szybkie ruchy, żuchwy w górę i w dół, starając się nie odrywać
czubka języka od podniebienia.
Połykanie śliny – uczymy dziecko połykać ślinę z językiem opartym całą swoją powierzchnią grzbietową o podniebienie. Pomocne może być np. ułożenie rodzynki w czekoladzie na grzbiecie języka i przyciśnięcie jej podczas aktu przełykania do podniebienia językiem. Jeśli rozchylając dziecku delikatnie wargi, zaobserwujemy język między zębami oraz współruch warg (bardzo mocne ich zaciskanie) oznacza to że ten etap nie został należycie przez dziecko opanowany. Równocześnie należy dziecku stale przypominać o konieczności trzymania języka za górnymi zębami.
Picie płynów – jest to już etap zaawansowany, możliwy do realizacji po wyćwiczeniu połykania śliny, przy takiej samej pracy języka. Ćwiczenie to powinno mieć miejsce kilkakrotnie w ciągu dnia przez 5 – 10 minut.
Sylwia Drobik, Paulina Mintzberg-Wachowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz